søndag den 31. marts 2013

Børns udvikling.



For et par uger siden var vi til samtale i Emil's børnehave. Bare en almindelig samtale om hvordan det hele går og om han følger med i udvikling osv.
Normal tænker jeg ikke så meget på om han følger med 'normalen', bare han har det godt og klarer sig godt med de andre børn. 
Prøver selvfølgelig at opdrage ham, med det vi synes der gode værdier.
-Men når man nu skal tage stilling til det, så ville jeg da lige læse lidt om det ;-) 

I får lige det bedste jeg kunne finde om emnet!

Kilde: Sundhesdstyrelsen.

Alle forældre er optaget af, hvordan man bedst muligt ruster sit barn til at møde verdens udfordringer. Hvordan sikrer man barnet en sund, psykisk udvikling?
Der er ingen enkle eller præcise svar på spørgsmålet. Man overser nemt forskel- ligheder, hvis man prøver at finde det fælles og “normale”.
Hvad der er vigtigt for ét barn, gælder ikke nødvendigvis for andre børn i samme alder. Hvert enkelt barn udvikler sig individuelt. Og forholdet mellem det enkelte barn og forældrene opbygges og udvikles på sin egen måde. Børn er i konstant udvikling på alle områder, og hvert enkelt område forløber forskelligt og ofte i spring. 

Børn er forskellige og heldigvis for det :-)

Samtalen gik super godt. Emil er en sød og høflig dreng der kan lege med de fleste. Han er god til de ting han skal være og enda lidt foran, ifølge 'normalen'.....

En af de ting vi skal i gang med at øve er tal. 

Emil er nemlig begyndt at gå op i at tælle, så det skal der da udvikles på ;-)

Jeg fik tilbudt at teste en *HOT DOT PEN* og *HOT DOT- Hvor mange er der?*
Køb legetøj online hos ABC leg. Deres legetøj er lærende og udviklende samtidigt med, at det er sjovt.   

Man skal tælle hvormange fx hænder der er, derefter finde det rigtige tal, sætte HOT DOT PENNEN ved det rigtige tal og hvis den lyste grøn, så har man talt rigtigt :-)
Den lyser rød, hvis man har talt forkert :-(
Den siger også noget - desværre på engelsk....

Emil synes den er sjov, men han er nok lidt for lille, han kan tælle men ikke kende talet, så derfor tog jeg den med over til Anne, som er 5 år.
Hun elskede den! Vi talte på alle de kort der er med og så startede vi lige forfra.... 
Super legetøj!
Man kan købe mange forskellige 'kort' til HOT DOT PENNEN. 
Se dem HER.
De har også andre forskellige slags udviklings legetøj, fx ting til Kreativ leg. -Og det er jo lige mig :-) 




Sponsoreret af ABC leg.
Ord og holdninger er helt mine egne!

2 kommentarer:

  1. Vi har også hot dot sættet og min 4 årige Prinsesse elsker at spille med det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja,det er super godt.
      Emil skal nok lære at tælle :-)

      Slet