fredag den 11. oktober 2019

DIY Elefanthue - Begynder.

Nem DIY på en simpel elefanthue!

Huen skal syes i strækstof - Jeg bruger næsten altid jersey.

Jeg har tegnet mønster af efter en elefanthue jeg havde i forvejen og tilpasset den så jeg synes, den sidder bedre på mit barn.

Håber i kan bruge min DIY.
Skriv endelig hvis i har spørgsmål :-)







 1: 
Stoffet skal være dobbelt og ret mod ret. 
Det vil sige at forsiden skal være mod hinanden.
Læg mønsteret på og klip med ca. 1 cm sømrum.





2: 
Klip en strimmel på 3,5 cm i breden og lang nok til at nå hele vejen rundt i åbningen ved ansigt.

Kan være samme stof men kan også være rib.


3: 
Overlock fra 'pande' og ned til 'nakken'


4: 
Overlock rundt i bunden så du får en fin afslutning ved halsen.


5: 
Fold strimlen på midten (kan stryges) 


6: 
Overlock strimlen fast hvor ansigtet skal være. 
HUSK ret mod ret!

Riv lidt i strimlen når du syer den på og IKKE i selve huen - Så får du den fineste kant :-)


7: 
Fold kanten rundt så overlock syningen er væk fra 'ansigtet' 
(Kan stryges)

8: 
Sy med lang stænglængde, på symaskinen, rund i kanten. Jeg bruger stænglængde 4.

Det ser pænt ud og gør at kanten ikke bukker den forkerte vej ved vask og brug.





9: 
Vend ret mod ret igen og overlock fra 'bund' til 'ansigt'.
HUSK Klip IKKE overlock trådene af.


10: 
Brug en stor nål til at hæfte overlock trådene, så de ikke går op.

Tråd nålen og træk nålen tilbage i syningen fra overlocken. Hæft et par gange.


11: 
Vend huen og så er den færdig :-)



12: 
Jeg giver tit overlock syningen ved hagen et par sting i hånden. Syningen kan godt være lidt irriterende for hagen.  



God arbejdslyst!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar